Certifikace Mezinárodní certifikace Zkouška CIA

ZKOUŠKA CIA
CERTIFIED INTERNAL AUDITOR® (CIA®) - CERTIFIKOVANÝ INTERNÍ AUDITOR
Přihláška ke zkoušce včetně příloh ke stažení - ZDE.
KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A POŽADAVKY NA OVĚŘENÍ
Aby se kandidát kvalifikoval k certifikaci IIA, musí splnit všechny následující požadavky:
Od 7. 4. 2014, dle nových pravidel, je nutné předložit jasně čitelnou kopii identifikačního průkazu kandidáta
(např. OP, řidičský průkaz) a jasně viditelnou kopii fotografie kandidáta.
VZDĚLÁNÍ |
Požadavky
Kandidáti CIA musí mít bakalářský nebo vyšší titul nebo jeho ekvivalent z akreditované vysoké školy.
Žadatelé musí mít splněny požadavky na vzdělání před tím, než může být jejich žádost schválena a před tím, než jim bude umožněno se zaregistrovat a skládat zkoušku CIA nebo její část.
Ekvivalenty/Vyjímky
- Jisté mezinárodní profesní tituly (jako Chartered Accountant) mohou být akceptovány jako ekvivalent bakalářského titulu. Profesionální praxe nemůže nahradit příslušné vzdělání.
- Žadatelé, kteří nemají bakalářský nebo vyšší titul, ale domnívají se, že jejich vzdělání nebo profesní titul jsou ekvivalentem bakalářského titulu, musí zaškrtnout kolonku „Ostatní" vsekci „Vzdělání" přihlášky kCIA a poskytnout specifickou informaci příslušné kolonce, a zároveň předložit požadovanou dokumentaci. Poskytnutá informace musí být dostatečně detailní, aby umožnila Board of Regents určit, zda se jedná o ekvivalent. Dokumentace o dosaženém vzdělání musí jasně indikovat, že se jedná o ekvivalent bakalářského vzdělání. Vněkterých případech Board of Regents může překontrolovat i požadavky na uznání kvalifikace u kandidátů, kteří splnili více než 90% akademických povinností ke získání diplomu na akreditované vysoké škole.
Požadovaná dokumentace
- Žadatelé musí na žádosti IIA vyznačit svoje nejvyšší dosažené vzdělání
- Je požadován doklad o vzdělání (kopie diplomu)
- Kandidáti mohou být přijati do programu CIA na základě informací, které vyplní v přihlášce, ale dokumentace bude přesto nadále požadována. Jakmile je kandidátova žádost schválena, kandidát může začít s registrací i před dodáním kompletní dokumentace.
- Kandidáti musí poskytnout na žádosti CIA přesné informace. Pokud podpůrná dokumentace dodaná kandidátem nepodporuje informace na žádosti IIA, kandidát může být podroben kontrole a prověrce Mezinárodním etickým výborem IIA, včetně, ale nikoli pouze vyřazení zcertifikačního programu CIA a anulování výsledků zkoušek nebo certifikace.
PRAXE |
Požadavky
Kandidáti CIA musí mít nejméně 24-měsíční praxi v interním auditu nebo ekvivalent.
Ekvivalenty/Vyjímky
- Akceptovatelný ekvivalent praxe zahrnuje auditní/assessmentové (hodnotící) disciplíny, externí audit, hodnocení kvality, compliance a interní kontroly.
- Titul Master zv ysoké školy nebo praxe v příbuzných profesích (účetnictví, právo nebo finance) mohou nahradit 12 z požadovaných 24 měsíců profesní praxe v interním auditu.
Požadovaná dokumentace
- Je požadován podepsaný formulář Ověření praxe. Tento dokument má být předložen po splnění všech požadavků na praxi.
- Kandidáti se mohou přihlásit do programu CIA a skládat zkoušky dříve, než splní požadavek na profesní praxi, ale nezískají certifikát dříve, než splní všechny požadavky programu
PROFESIONÁLNÍ CHOVÁNÍ |
Požadavky
Aby byl kandidát způsobilý k certifikaci CIA, musí prokázat vysoké morální a profesní hodnoty a souhlasit s tím, že se bude řídit Etickým kodexem IIA.
Od držitelů a kandidátů CIA se očekává exemplární profesní chování a úsudek a musí se zavázat k respektování Etického kodexu IIA. Tento souhlas je součástí přihlášky ke zkoušce CIA.
Požadovaná dokumetace
Reference o charakteru
Kandidáti CIA musí předložit formulář Reference o charakteru vyplněné osobou, která má již certifikaci CIA nebo je nadřízeným nebo učitelem kandidáta.
ZKOUŠKA |
Požadavky
Kandidáti musí úspěšně složit všechny 3 části:
- CIA část 1
- CIA část 2
- CIA část 3
Doba způsobilosti
Jakmile je žádost kandidáta schválena v IIA, kandidát může pokračovat v certifikaci až do splnění všech požadavků.
Způsobilost kandidáta ke zkoušce vyprší, pokud do 3 let nesplní úspěšně všechny části zkoušky.
Pokud do této doby nedokončí všechny části certifikace, poplatky a části, které má hotové, propadají!
Pokud 3letá lhůta vyprší, kandidát ztrácí kredit ze všech částí zkoušky, které v minulosti úspěšně absolvoval. Aby se kandidát mohl vrátit do certifikačního programu CIA, musí předložit novou přihlášku, zaplatit příslušné poplatky a skládat znovu všechny části zkoušky.
Informace o jednorázové možnosti prodloužení 3leté lhůty naleznete ZDE.
OBSAH ZKOUŠKY
Uspořádání zkoušky do tří částí umožňuje seskupení obsahu do tří segmentů: Základy interního auditu, Praxe interního auditu a Znalosti interního auditu. Účast více než 40 000 odborníků z oblasti interního auditu na celém světě ve studii JAS umožnila Výboru pro přípravu zkoušky (EDC - Exam Development Committee), aby zhodnotil znalosti, způsobilosti a schopnosti vyžadované od dnešních interních auditorů. Výsledkem bylo více než 100 znalostních stanovisek. Mezi hodnocenými informacemi byly také frekvence a důležitost úkolů prováděných interními auditory, tyto poznatky byly začleněny do přípravy a přeskupení obsahu zkoušky.
Zkouška CIA ověřuje znalosti uchazeče v oblasti současných postupů interního auditu a v oblasti porozumění problémům, rizikům a opatřením v oblasti interního auditu. Upravená zkouška bude rozdělena do tří částí, Část 1 bude obsahovat 125 otázek, a Části 2 a 3 budou každá obsahovat 100 otázek.
Mlčenlivost o obsahu zkoušky
Zkouška CIA je zkouškou, na kterou se vztahuje podmínka mlčenlivosti, což znamená, že současně platné otázky a odpovědi nebudou publikovány nebo uvolněny.
Část 1 – Základy Interního Auditu
125 otázek | 2,5 hodiny (150 minut)
Ověřovaná témata Části 1 nové zkoušky CIA obsahují prvky závazných směrnic IPPF; základy vnitřní kontroly a řízení; a také nástroje a postupy pro realizaci zakázek interního auditu. Poznámka: Všechny položky obsažené v této části obsahu budou ověřovány na Úrovni dokonalé znalosti, pokud není níže uvedeno jinak.
- Závazné směrnice (35–45%)
- Definice interního auditu
- Definice účelu, pravomocí a odpovědností interního auditu
- Etický kodex
- Dodržování a podpora souladu s Etickým kodexem IIA
- Mezinárodní standardy
- Soulad se Základními standardy IIA
- Určení, zda účel, pravomoci a odpovědnosti interního auditu jsou dokumentovány ve statutu auditu, který je schválen orgány společnosti a je komunikován klientům zakázek
- Prokázat pochopení účelu, pravomocí a odpovědností interního auditu
- Zachování nezávislosti a objektivity
- Podpora nezávislosti
- Pochopení organizační nezávislosti
- Uznání důležitosti organizační nezávislosti
- Určení, zda interní audit je správně nastaven z hlediska dosažení organizační nezávislosti
- Podpora objektivity
- Zavedení zásad určených pro podporu objektivity
- Zhodnocení objektivity jednotlivce
- Zachování objektivity jednotlivce
- Rozpoznání a snižování narušení nezávislosti a objektivity
- Podpora nezávislosti
- Určení, zda jsou k dispozici požadované znalosti, dovednosti a schopnosti
- Pochopení znalostí, dovedností a schopností, kterými musí interní auditor disponovat
- Identifikace znalostí, dovedností a schopností vyžadovaných pro plnění odpovědností interního auditu
- Rozvoj a/nebo nákup nezbytných znalostí, dovedností a schopností, které jsou jako celek nezbytné pro interní audit
- Uplatňování náležité profesní péče
- Podpora průběžnému profesnímu rozvoji
- Příprava a realizace plánu průběžného profesního rozvoje pro zaměstnance interního auditu
- Zlepšení schopností jednotlivce prostřednictvím průběžného profesního rozvoje
- Podpora zabezpečení a zvyšování kvality interního auditu
- Sledování účinnosti programu pro zabezpečení a zvyšování kvality
- Sdělování výsledků programu pro zabezpečení a zvyšování kvality orgánům společnosti nebo jinému řídícímu orgánu
- Provádění postupů zabezpečení kvality a doporučení zlepšení v oblasti výkonnosti interního auditu
- Soulad se Základními standardy IIA
- Vnitřní řízení a kontrola / Rizika (25–35%) – Úroveň obeznámenosti (A)
- Druhy řídicích kontrol (preventivní, detekční, vstupní, výstupní, atd.)
- Postupy manažerského řízení a kontroly
- Charakteristiky a využití rámce vnitřního řízení a kontroly (např. COSO, Cadbury)
- Vytvoření a zavedení celopodnikového rámce rizik, řízení a kontroly
- Alternativní rámce řízení a kontroly
- Pojmy a systematika týkající se rizik
- Obeznámenost s rizikem podvodu
- Typy podvodů
- Varovné signály podvodů
- Provádění zakázek interního auditu – auditní nástroje a postupy (25–35%)
- Shromažďování dat (Sběr a analýza dat pro plánované zakázky)
- Posouzení dříve vydaných auditních zpráv a ostatní související dokumentace jako součásti předběžného průzkumu auditované oblasti
- Příprava kontrolních seznamů/dotazníků vnitřní kontroly a řízení jako součásti předběžného průzkumu auditované oblasti
- Provedení pohovorů jako součásti předběžného průzkumu auditované oblasti
- Využití pozorování pro shromažďování dat
- Provedení zakázky zajišťující identifikaci klíčových rizik a kontrolních mechanismů
- Vzorkování (nestatistické [úsudkové] výběrové postupy, statistické vzorkování, zjišťovací vzorkování a postupy statistické analýzy)
- Analýza a interpretace dat
- Využití počítačových auditních nástrojů a postupy (např. data mining a extrakce dat, průběžný monitoring, automatizovaná pracovní dokumentace, integrované auditní moduly)
- Provedení analýzy kalkulační tabulky (spreadsheet)
- Využití postupů analytického prověření (např. odhad poměrů, analýza odchylek, porovnání rozpočtu se skutečností, analýza trendů, ostatní testy přiměřenosti)
- Provedení porovnávacích testů (benchmarking)
- Vyvození závěrů
- Předávání dat
- Předávání výsledků testování pověřenému auditorovi
- Příprava předběžných závěrů v oblasti řízení a kontroly
- Dokumentace / Pracovní dokumentace
- Příprava pracovní dokumentace
- Mapování procesů, včetně přípravy vývojových diagramů
- Hodnocení významnosti, dostatečnosti a způsobilosti informací
- Identifikace možných zdrojů informací
- Shromažďování dat (Sběr a analýza dat pro plánované zakázky)
Část 2 – Praxe Interního Auditu
100 otázek | 2,0 hodiny (120 minut)
Ověřovaná témata Části 2 nové zkoušky CIA zahrnují řízení útvaru interního auditu prostřednictvím strategické a provozní role interního auditu a přípravu rizikově zaměřeného plánu; postupy pro řízení jednotlivých zakázek (plánování, dohled, předávání výsledků a sledování výstupů); a také rizika podvodů a kontrolní a řídicí mechanismy. Poznámka: Všechny položky obsažené v této části obsahu budou ověřovány na Úrovni dokonalé znalosti, pokud není níže uvedeno jinak.
- Řízení interního auditu (40–50%)
- Strategická role interního auditu
- Iniciativa, řízení, být katalyzátorem změn, a zvládání změn
- Budování a udržování vztahů s ostatními členy výkonného vedení v rámci dané organizace a s výborem pro audit
- Řízení a vedení týmu při mapování, analýze a zdokonalování podnikatelských procesů
- Hodnocení a upevňování etického klima v činnosti vedení a orgánů společnosti
- Prověřování stížností v oblasti etiky/souladu (compliance) a doporučování jejich řešení, a stanovení postupu v případech porušení etických pravidel
- Prosazování a administrace obecných zásad řízení společnosti (např. konflikt zájmu), a předávání zpráv týkajících se souladu (compliance)
- Předávání informací vyššímu vedení a orgánům společnosti o nejlepších postupech v oblasti řízení a správy společnosti, řízení rizik, řízení a kontroly, a souladu (compliance)
- Pravidelné předávání informací o vývoji klíčových ukazatelů výkonnosti vyššímu vedení a orgánům společnosti
- Koordinace činnosti interního auditu s externím auditorem, regulatorními dohledovými orgány a s ostatními interními útvary poskytujícími ujištění
- Hodnocení přiměřenosti systému měření výkonnosti, dosahování cílů společnosti – Úroveň obeznámenosti (A)
- Provozní role interního auditu
- Příprava zásad a postupů pro plánování, organizaci, řízení a sledování procesů interního auditu
- Posouzení role interního auditu jako součásti rámce řízení rizik
- Řízení administrativních činností oddělení interního auditu (např. rozpočtování, lidské zdroje)
- Provádění pohovorů s uchazeči o práci v interním auditu
- Předávání informací o účinnosti procesů celopodnikového řízení rizik vyššímu vedení a orgánům společnosti
- Předávání informací o účinnosti rámců vnitřní kontroly a řízení a rámců řízení rizik
- Pravidelná aktualizace účinného program pro zabezpečení a zvyšování kvality
- Vypracování rizikově zaměřeného plánu interního auditu
- Využití tržních, produktových a odvětvových znalostí pro identifikaci nových příležitostí pro zakázky interního auditu
- Využití rizikových rámců pro identifikace potenciálních zakázek (např. „audit universe“, požadavky kladené na auditní cyklus, požadavky vedení, nařízení regulatorních orgánů)
- Zavedení rámce pro hodnocení rizik
- Hodnocení a validace priorit založených na rizicích určené pro prioritizaci zakázek v rámci plánu auditů
- Identifikace požadavků kladených na zdroje interního auditu v rámci ročního plánu interního auditu
- Předávání informací o oblastech s vysokým rizikem a získání souhlasu s ročním plánem zakázek od orgánů společnosti
- Typy zakázek
- Provádění ujišťovacích zakázek
- Strategická role interního auditu
a.1 Sebehodnocení rizik a řídicího a kontrolního systému
- Přístup s využitím podpory (facilitace)
- Podpora ze strany klienta
- Podpora ze strany auditu
- Přístup využívající dotazníky
- Přístup využívající sebe-certifikace
a.2 Audity třetích stran a audity smluv
a.3 Auditní zakázky v oblasti jakosti
a.4 Auditní zakázky v oblasti předinvestičních prověrek (due diligence)
a.5 Auditní zakázky v oblasti bezpečnosti
a.6 Auditní zakázky v oblasti ochrany důvěrných informací
a.7 Auditní zakázky v oblasti výkonnosti (klíčové ukazatele výkonnosti - KPI)
a.8 Auditní zakázky v provozní oblasti (účinnost a efektivnost)
a.9 Auditní zakázky ve finanční oblasti
- Auditní zakázky v oblasti souladu (compliance)
- Poradenské zakázky
c.1 Školení v oblasti vnitřní kontroly a řízení
c.2 Mapování podnikatelských procesů
c.3 Benchmarking
c.4 Posouzení systémového vývoje
c.5 Nastavení systémů sledování výkonnosti
- Řízení jednotlivých zakázek (40–50%)
- Plánování zakázek
- Stanovení cílů/kritérií zakázky a finalizace rozsahu zakázky
- Vytvoření plánu zakázky z hlediska zajištění identifikace klíčových rizik a z hlediska kontrolních a řídicích mechanismů
- Provedení detailního rizikového ohodnocení každé auditované oblasti (prioritizace nebo hodnocení faktorů v oblasti rizik/řízení a kontroly)
- Stanovení postupu zakázky a příprava pracovního programu zakázky
- Určení úrovně personálního zabezpečení a zdrojů potřebných pro danou zakázku
- Příprava harmonogramu auditních prací pro účinné využití času
- Dohled nad zakázkou
- Řízení / dohled nad jednotlivými zakázkami
- Udržování užitečných vztahů, vytváření vazeb, a spolupráce s ostatními směrem k plnění společných cílů
- Koordinace pracovních úkolů mezi členy auditního týmu v roli auditora odpovědného za projekt (auditor-in-charge)
- Posouzení pracovní dokumentace
- Vedení výstupní schůzky
- Provedení hodnocení výkonnosti pracovníků účastnících se zakázky
- Předávání výsledků zakázky
- Zahájení úvodní komunikace s klienty zakázky
- Předávání informací o průběžném postupu
- Formulace doporučení, pokud je to vhodné
- Příprava zprávy nebo jiného sdělení
- Schválení zprávy
- Určení příjemců zprávy
- Získání stanoviska vedení k dané zprávě
- Předání výsledků vhodným subjektům
- Sledování výsledků zakázky
- Identifikace vhodné metody pro sledování výsledků zakázky
- Sledování výsledků zakázky a vhodný způsob následné kontroly prováděné interním auditem
- Provedení následné kontroly a předání informací ohledně odpovědi vedení na doporučení interního auditu
- Pravidelné předávání informací o záležitostech týkajících se auditu vyššímu vedení a orgánům společnosti
- Plánování zakázek
- Rizika a kontrolní a řídicí mechanismy v oblasti podvodů (5–15%)
- V průběhu plánování zakázky, zvážení možnosti rizika podvodu a identifikace běžných typů podvodů vyskytujících se v auditované oblasti
- Určení, zda rizika v oblasti podvodu vyžadují zvláštní pozornost v průběhu provádění zakázky
- Rozhodnutí, zda podezření ze spáchání podvodu vyžaduje provedení vyšetřování
- Provedení procesní prověrky z hlediska zdokonalení kontrolních a řídicích mechanismů v oblasti prevence podvodů a doporučení změn
- Provedení auditních testů pro detekci výskytu podvodu
- Prosazování kultury obeznámenosti s oblastí podvodů a podpora předávání informací o odhalených podvodech
- Provádění výslechů / postupy vyšetřování – Úroveň obeznámenosti (A)
- Forenzní audity – Úroveň obeznámenosti (A)
Část 3 – Znalosti Interního Auditu
100 otázek | 2,0 hodiny (120 minut)
Ověřovaná témata Části 3 nové zkoušky CIA zahrnují řízení a správu společnosti a podnikatelskou etiku; řízení rizik; organizační strukturu včetně podnikatelských procesů a rizik; komunikaci; principy řízení a vedení; informační technologie a kontinuitu podnikání; finanční řízení; a globální podnikatelské prostředí. Poznámka: Všechny položky obsažené v této části obsahu budou ověřovány na Úrovni obeznámenosti, pokud není níže uvedeno jinak.
I. Řízení a správa společnosti / Podnikatelská etika (5–15%)
- Principy řízení a správy společnosti / Organizace – Úroveň dokonalé znalosti (P)
- Obezřetné postupy v sociální oblasti a v oblasti životního prostředí
- Společenská odpovědnost firem (CSR)
II. Řízení rizik (10–20%) – Úroveň dokonalé znalosti (P)
- Metody řízení rizik
- Využití rizikových rámců v organizacích
III. Organizační struktura / Podnikatelské procesy a rizika (15–25%)
- Dopad různých organizačních struktur na rizika / kontrolu a řízení
- Struktura (např. centralizovaná / decentralizovaná)
- Typické procesy vyskytující se v různých fázích podnikání (např. nákup, prodej, řízení znalostí, řízení dodavatelského řetězce)
- Analýza podnikatelského procesu (např. analýza toků a řízení úzkých míst, teorie omezení)
- Postupy a pojmy řízení zásob
- Elektronický převod peněz (EFT) / Elektronická výměna dat (EDI) / E-obchod
- Cykly vývoje podnikání
- Rámec Mezinárodní organizace pro standardizaci (ISO)
- Outsourcing podnikatelských procesů
IV. Komunikace (5–10%)
- Komunikace (např. proces, organizační dynamika, dopady využívání počítačů)
- Vztahy se zainteresovanými subjekty
V. Principy řízení / vedení (10–20%)
- Strategické řízení
- Globální analytické postupy
- Odvětvová strukturální analýza
- Analýza konkurence
- Signály trhu
- Vývoj odvětví
- Odvětvová prostředí
- Konkurenční strategie související s:
- Fragmentovanými odvětvími
- Vznikajícími odvětvími
- Upadajícími odvětvími
- Konkurenční boj v globálním odvětvovém prostředí
- Zdroje / překážky
- Vývoj globálních trhů
- Strategické alternativy
- Trendy ovlivňující konkurenční boj
- Konkurenční strategie související s:
- Globální analytické postupy
- Strategické rozhodování
- Analýza integračních strategií
- Zvýšení kapacity
- Vstup do nového druhu podnikání
- Prognózování
- Řízení jakosti (např. TQM, Six Sigma)
- Analýza podporující rozhodování (Decision analysis)
- Definice interního auditu
- Organizační chování
- Organizační teorie (struktury a uspořádání)
- Organizační chování (např. motivace, dopad pracovní náplně, odměny, časové plány)
- Skupinová dynamika (např. odlišnosti, fáze vývoje, odlišné zájmové skupiny uvnitř organizace, účinnost)
- Znalost procesů v oblasti lidských zdrojů (např. řízení individuální výkonnosti, dohled (supervize), zajištění / nábor pracovníků, rozvoj pracovníků)
- Dopady různých stylů vedení na rizika / řízení a kontrolu
- Výkonnost (produktivita, účinnost, atd.)
- Řídicí dovednosti / Styly vedení
- Vést, inspirovat, radit a podporovat, budování vazby k firmě a podnikatelská orientace
- Vytváření skupinových synergií pro splnění společných cílů
- Budování týmu a hodnocení týmové výkonnosti
- Řízení konfliktů
- Řešení konfliktů (např. soupeření, spolupráce a kompromis)
- Vyjednávací dovednosti
- Řízení konfliktů
- Vyjednávání s přidanou hodnotou
- Řízení projektů / Řízení změn
- Řízení změn
- Metody řízení projektů
VI. IT / Kontinuita podnikání (15–25%)
- Bezpečnost
- Fyzická / systémová bezpečnost (např. firewally, řízení přístupu)
- Ochrana informací (např. viry, důvěrné informace)
- Autentizace prostřednictvím aplikací
- Šifrování
- Vývoj aplikací
- Aplikace vyvíjené a spravované koncovými uživateli
- Řízení změn
- Metodika vývoje systémů
- Vývoj aplikací
- Vývoj informačního systému
- Systémová infrastruktura
- Pracovní stanice
- Databáze
- Rámce pro řízení a správu IT (např. eSAC, COBIT)
- Oblasti provozu IT (např. provoz datového centra)
- Software pro celopodnikové plánování zdrojů (ERP) (např. SAP R / 3)
- Přenos / připojení dat, hlasu a síťové komunikace (např. LAN, VAN a WAN)
- Server
- Licencování software
- Sálové počítače (mainframe)
- Operační systémy
- Webová infrastruktura
- Kontinuita podnikání
- Příprava pohotovostních plánů pro oblast IT
VII. Finanční řízení (10–20%)
- Finanční účetnictví a finance
- Základní pojmy a související principy finančního účetnictví (např. výkazy, terminologie, vztahy)
- Středně pokročilé pojmy finančního účetnictví (např. dluhopisy, pronájmy, penze, nehmotný majetek, výzkum a vývoj)
- Pokročilé pojmy finančního účetnictví (např. konsolidace, spolupracující osoby, transakce v cizí měně)
- Analýza finančních výkazů (např. poměrové ukazatele)
- Druhy zadlužení a druhy vlastního jmění
- Finanční nástroje (např. deriváty)
- Řízení hotovosti (např. oddělení finančního řízení)
- Modely oceňování
- Oceňování podniků
- Oceňování zásob
- Kapitálové rozpočtování (např. hodnocení nákladů na kapitál)
- Daňové systémy (např. daňové úlevy, daň z přidané hodnoty)
- Manažerské účetnictví
- Obecné pojmy
- Kalkulace nákladů (např. založená na činnostech [ABC], standardní)
- Pojmy v oblasti nákladů (např. úplné náklady, variabilní, fixní)
- Související náklady
- Analýza náklady-objem-zisk
- Transferové ceny
- Účetnictví odpovědnostních středisek
- Provozní rozpočet
VIII. Globální podnikatelské prostředí (0–10%)
- Ekonomické / finanční prostředí
- Rozdíly mezi globálním, mnohonárodním, mezinárodním a multilokálním prostředím
- Požadavky pro vstup na globální trhy
- Vytvoření organizační adaptability
- Řízení školení a rozvoje
- Kulturní / politické prostředí
- Vyvážení globálních a lokálních požadavků
- Globální myšlení (osobnostní charakteristiky/schopnosti)
- Zdroje a postupy určené pro řízení složitých problémů a rozporů
- Řízení multikulturních týmů
- Právo a ekonomie — obecné pojmy (např. smlouvy)
- Dopad vládní legislativy a regulace na podnikání (např. legislativa v oblasti obchodu)
Podrobnější informace o obsahu zkoušky najdete zde: ZDE.
Informace o cvičných testech najdete zde: ZDE.