Certifikace Mezinárodní certifikace Zkouška CIA

ZKOUŠKA CIA

CERTIFIED INTERNAL AUDITOR® (CIA®) - CERTIFIKOVANÝ INTERNÍ AUDITOR

 

Přihláška ke zkoušce včetně příloh ke stažení - ZDE.

KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A POŽADAVKY NA OVĚŘENÍ

Aby se kandidát kvalifikoval k certifikaci IIA, musí splnit všechny následující požadavky:

Od 7. 4. 2014, dle nových pravidel, je nutné předložit jasně čitelnou kopii identifikačního průkazu kandidáta
(např. OP, řidičský průkaz) a jasně viditelnou kopii fotografie kandidáta.



VZDĚLÁNÍ

Požadavky

Kandidáti CIA musí mít bakalářský nebo vyšší titul nebo jeho ekvivalent z akreditované vysoké školy.

Žadatelé musí mít splněny požadavky na vzdělání před tím, než může být jejich žádost schválena a před tím, než jim bude umožněno se zaregistrovat a skládat zkoušku CIA nebo její část.

Ekvivalenty/Vyjímky

  • Jisté mezinárodní profesní tituly (jako Chartered Accountant) mohou být akceptovány jako ekvivalent bakalářského titulu. Profesionální praxe nemůže nahradit příslušné vzdělání.
  • Žadatelé, kteří nemají bakalářský nebo vyšší titul, ale domnívají se, že jejich vzdělání nebo profesní titul jsou ekvivalentem bakalářského titulu, musí zaškrtnout kolonku „Ostatní" vsekci „Vzdělání" přihlášky kCIA a poskytnout specifickou informaci příslušné kolonce, a zároveň předložit požadovanou dokumentaci. Poskytnutá informace musí být dostatečně detailní, aby umožnila Board of Regents určit, zda se jedná o ekvivalent. Dokumentace o dosaženém vzdělání musí jasně indikovat, že se jedná o ekvivalent bakalářského vzdělání. Vněkterých případech Board of Regents může překontrolovat i požadavky na uznání kvalifikace u kandidátů, kteří splnili více než 90% akademických povinností ke získání diplomu na akreditované vysoké škole.

Požadovaná dokumentace

  • Žadatelé musí na žádosti IIA vyznačit svoje nejvyšší dosažené vzdělání
  • Je požadován doklad o vzdělání (kopie diplomu)
  • Kandidáti mohou být přijati do programu CIA na základě informací, které vyplní vpřihlášce, ale dokumentace bude přesto nadále požadována. Jakmile je kandidátova žádost schválena, kandidát může začít sregistrací i před dodáním kompletní dokumentace.
  • Kandidáti musí poskytnout na žádosti CIA přesné informace. Pokud podpůrná dokumentace dodaná kandidátem nepodporuje informace na žádosti IIA, kandidát může být podroben kontrole a prověrce Mezinárodním etickým výborem IIA, včetně, ale nikoli pouze vyřazení zcertifikačního programu CIA a anulování výsledků zkoušek nebo certifikace.



PRAXE

Požadavky

Kandidáti CIA musí mít nejméně 24-měsíční praxi v interním auditu nebo ekvivalent.

Ekvivalenty/Vyjímky

  • Akceptovatelný ekvivalent praxe zahrnuje auditní/assessmentové (hodnotící) disciplíny, externí audit, hodnocení kvality, compliance a interní kontroly.
  • Titul Master zv ysoké školy nebo praxe v příbuzných profesích (účetnictví, právo nebo finance) mohou nahradit 12 z požadovaných 24 měsíců profesní praxe v interním auditu.

Požadovaná dokumentace

  • Je požadován podepsaný formulář Ověření praxe. Tento dokument má být předložen po splnění všech požadavků na praxi.
  • Kandidáti se mohou přihlásit do programu CIA a skládat zkoušky dříve, než splní požadavek na profesní praxi, ale nezískají certifikát dříve, než splní všechny požadavky programu



PROFESIONÁLNÍ CHOVÁNÍ

Požadavky

Aby byl kandidát způsobilý k certifikaci CIA, musí prokázat vysoké morální a profesní hodnoty a souhlasit s tím, že se bude řídit Etickým kodexem IIA.

Od držitelů a kandidátů CIA se očekává exemplární profesní chování a úsudek a musí se zavázat k respektování Etického kodexu IIA. Tento souhlas je součástí přihlášky ke zkoušce CIA.

Požadovaná dokumetace

Reference o charakteru

Kandidáti CIA musí předložit formulář Reference o charakteru vyplněné osobou, která má již certifikaci CIA nebo je nadřízeným nebo učitelem kandidáta.

 

ZKOUŠKA

Požadavky

Kandidáti musí úspěšně složit všechny 3 části:

  • CIA část 1
  • CIA část 2
  • CIA část 3

Doba způsobilosti

Jakmile je žádost kandidáta schválena v IIA, kandidát může pokračovat v certifikaci až do splnění všech požadavků.
Způsobilost kandidáta ke zkoušce vyprší, pokud do 4 let nesplní úspěšně všechny části zkoušky.

Pokud do této doby nedokončí všechny části certifikace, poplatky a části, které má hotové, propadají!

Pokud 4letá lhůta vyprší, kandidát ztrácí kredit ze všech částí zkoušky, které v minulosti úspěšně absolvoval. Aby se kandidát mohl vrátit do certifikačního programu CIA, musí předložit novou přihlášku, zaplatit příslušné poplatky a skládat znovu všechny části zkoušky.

Informace o jednorázové možnosti prodloužení 4leté lhůty naleznete ZDE.

OBSAH ZKOUŠKY

Uspořádání zkoušky do tří částí umožňuje seskupení obsahu do tří segmentů: Základy interního auditu, Praxe interního auditu a Znalosti interního auditu. Účast více než 40 000 odborníků z oblasti interního auditu na celém světě ve studii JAS umožnila Výboru pro přípravu zkoušky (EDC - Exam Development Committee), aby zhodnotil znalosti, způsobilosti a schopnosti vyžadované od dnešních interních auditorů. Výsledkem bylo více než 100 znalostních stanovisek. Mezi hodnocenými informacemi byly také frekvence a důležitost úkolů prováděných interními auditory, tyto poznatky byly začleněny do přípravy a přeskupení obsahu zkoušky.

Zkouška CIA ověřuje znalosti uchazeče v oblasti současných postupů interního auditu a v oblasti porozumění problémům, rizikům a opatřením v oblasti interního auditu. Upravená zkouška bude rozdělena do tří částí, Část 1 bude obsahovat 125 otázek, a Části 2 a 3 budou každá obsahovat 100 otázek.

Mlčenlivost o obsahu zkoušky

Zkouška CIA je zkouškou, na kterou se vztahuje podmínka mlčenlivosti, což znamená, že současně platné otázky a odpovědi nebudou publikovány nebo uvolněny.

Část 1 – Základy Interního Auditu

125 otázek | 2,5 hodiny (150 minut)

Ověřovaná témata Části 1 nové zkoušky CIA obsahují prvky závazných směrnic IPPF; základy vnitřní kontroly a řízení; a také nástroje a postupy pro realizaci zakázek interního auditu. Poznámka: Všechny položky obsažené v této části obsahu budou ověřovány na Úrovni dokonalé znalosti, pokud není níže uvedeno jinak.

  • Závazné směrnice (35–45%)
    • Definice interního auditu
      • Definice účelu, pravomocí a odpovědností interního auditu
    • Etický kodex
      • Dodržování a podpora souladu s Etickým kodexem IIA
    • Mezinárodní standardy
      • Soulad se Základními standardy IIA
        • Určení, zda účel, pravomoci a odpovědnosti interního auditu jsou dokumentovány ve statutu auditu, který je schválen orgány společnosti a je komunikován klientům zakázek
        • Prokázat pochopení účelu, pravomocí a odpovědností interního auditu
      • Zachování nezávislosti a objektivity
        • Podpora nezávislosti
          • Pochopení organizační nezávislosti
          • Uznání důležitosti organizační nezávislosti
          • Určení, zda interní audit je správně nastaven z hlediska dosažení organizační nezávislosti
        • Podpora objektivity
          • Zavedení zásad určených pro podporu objektivity
          • Zhodnocení objektivity jednotlivce
          • Zachování objektivity jednotlivce
          • Rozpoznání a snižování narušení nezávislosti a objektivity
      • Určení, zda jsou k dispozici požadované znalosti, dovednosti a schopnosti
        • Pochopení znalostí, dovedností a schopností, kterými musí interní auditor disponovat
        • Identifikace znalostí, dovedností a schopností vyžadovaných pro plnění odpovědností interního auditu
      • Rozvoj a/nebo nákup nezbytných znalostí, dovedností a schopností, které jsou jako celek nezbytné pro interní audit
      • Uplatňování náležité profesní péče
      • Podpora průběžnému profesnímu rozvoji
        • Příprava a realizace plánu průběžného profesního rozvoje pro zaměstnance interního auditu
        • Zlepšení schopností jednotlivce prostřednictvím průběžného profesního rozvoje
      • Podpora zabezpečení a zvyšování kvality interního auditu
        • Sledování účinnosti programu pro zabezpečení a zvyšování kvality
        • Sdělování výsledků programu pro zabezpečení a zvyšování kvality orgánům společnosti nebo jinému řídícímu orgánu
        • Provádění postupů zabezpečení kvality a doporučení zlepšení v oblasti výkonnosti interního auditu
    • Vnitřní řízení a kontrola / Rizika (25–35%) – Úroveň obeznámenosti (A)
      • Druhy řídicích kontrol (preventivní, detekční, vstupní, výstupní, atd.)
      • Postupy manažerského řízení a kontroly
      • Charakteristiky a využití rámce vnitřního řízení a kontroly (např. COSO, Cadbury)
        • Vytvoření a zavedení celopodnikového rámce rizik, řízení a kontroly
      • Alternativní rámce řízení a kontroly
      • Pojmy a systematika týkající se rizik
      • Obeznámenost s rizikem podvodu
        • Typy podvodů
        • Varovné signály podvodů
    • Provádění zakázek interního auditu – auditní nástroje a postupy (25–35%)
      • Shromažďování dat (Sběr a analýza dat pro plánované zakázky)
        • Posouzení dříve vydaných auditních zpráv a ostatní související dokumentace jako součásti předběžného průzkumu auditované oblasti
        • Příprava kontrolních seznamů/dotazníků vnitřní kontroly a řízení jako součásti předběžného průzkumu auditované oblasti
        • Provedení pohovorů jako součásti předběžného průzkumu auditované oblasti
        • Využití pozorování pro shromažďování dat
        • Provedení zakázky zajišťující identifikaci klíčových rizik a kontrolních mechanismů
        • Vzorkování (nestatistické [úsudkové] výběrové postupy, statistické vzorkování, zjišťovací vzorkování a postupy statistické analýzy)
      • Analýza a interpretace dat
        • Využití počítačových auditních nástrojů a postupy (např. data mining a extrakce dat, průběžný monitoring, automatizovaná pracovní dokumentace, integrované auditní moduly)
        • Provedení analýzy kalkulační tabulky (spreadsheet)
        • Využití postupů analytického prověření (např. odhad poměrů, analýza odchylek, porovnání rozpočtu se skutečností, analýza trendů, ostatní testy přiměřenosti)
        • Provedení porovnávacích testů (benchmarking)
        • Vyvození závěrů
      • Předávání dat
        • Předávání výsledků testování pověřenému auditorovi
        • Příprava předběžných závěrů v oblasti řízení a kontroly
      • Dokumentace / Pracovní dokumentace
        • Příprava pracovní dokumentace
      • Mapování procesů, včetně přípravy vývojových diagramů
      • Hodnocení významnosti, dostatečnosti a způsobilosti informací
        • Identifikace možných zdrojů informací


    Část 2 – Praxe Interního Auditu

    100 otázek | 2,0 hodiny (120 minut)

    Ověřovaná témata Části 2 nové zkoušky CIA zahrnují řízení útvaru interního auditu prostřednictvím strategické a provozní role interního auditu a přípravu rizikově zaměřeného plánu; postupy pro řízení jednotlivých zakázek (plánování, dohled, předávání výsledků a sledování výstupů); a také rizika podvodů a kontrolní a řídicí mechanismy. Poznámka: Všechny položky obsažené v této části obsahu budou ověřovány na Úrovni dokonalé znalosti, pokud není níže uvedeno jinak.

    • Řízení interního auditu (40–50%)
      • Strategická role interního auditu
        • Iniciativa, řízení, být katalyzátorem změn, a zvládání změn
        • Budování a udržování vztahů s ostatními členy výkonného vedení v rámci dané organizace a s výborem pro audit
        • Řízení a vedení týmu při mapování, analýze a zdokonalování podnikatelských procesů
        • Hodnocení a upevňování etického klima v činnosti vedení a orgánů společnosti
          • Prověřování stížností v oblasti etiky/souladu (compliance) a doporučování jejich řešení, a stanovení postupu v případech porušení etických pravidel
          • Prosazování a administrace obecných zásad řízení společnosti (např. konflikt zájmu), a předávání zpráv týkajících se souladu (compliance)
        • Předávání informací vyššímu vedení a orgánům společnosti o nejlepších postupech v oblasti řízení a správy společnosti, řízení rizik, řízení a kontroly, a souladu (compliance)
        • Pravidelné předávání informací o vývoji klíčových ukazatelů výkonnosti vyššímu vedení a orgánům společnosti
        • Koordinace činnosti interního auditu s externím auditorem, regulatorními dohledovými orgány a s ostatními interními útvary poskytujícími ujištění
        • Hodnocení přiměřenosti systému měření výkonnosti, dosahování cílů společnosti – Úroveň obeznámenosti (A)
      • Provozní role interního auditu
        • Příprava zásad a postupů pro plánování, organizaci, řízení a sledování procesů interního auditu
        • Posouzení role interního auditu jako součásti rámce řízení rizik
        • Řízení administrativních činností oddělení interního auditu (např. rozpočtování, lidské zdroje)
        • Provádění pohovorů s uchazeči o práci v interním auditu
        • Předávání informací o účinnosti procesů celopodnikového řízení rizik vyššímu vedení a orgánům společnosti
        • Předávání informací o účinnosti rámců vnitřní kontroly a řízení a rámců řízení rizik
        • Pravidelná aktualizace účinného program pro zabezpečení a zvyšování kvality
      • Vypracování rizikově zaměřeného plánu interního auditu
        • Využití tržních, produktových a odvětvových znalostí pro identifikaci nových příležitostí pro zakázky interního auditu
        • Využití rizikových rámců pro identifikace potenciálních zakázek (např. „audit universe“, požadavky kladené na auditní cyklus, požadavky vedení, nařízení regulatorních orgánů)
        • Zavedení rámce pro hodnocení rizik
        • Hodnocení a validace priorit založených na rizicích určené pro prioritizaci zakázek v rámci plánu auditů
        • Identifikace požadavků kladených na zdroje interního auditu v rámci ročního plánu interního auditu
        • Předávání informací o oblastech s vysokým rizikem a získání souhlasu s ročním plánem zakázek od orgánů společnosti
        • Typy zakázek
          • Provádění ujišťovacích zakázek

    a.1    Sebehodnocení rizik a řídicího a kontrolního systému

    • Přístup s využitím podpory (facilitace)
      • Podpora ze strany klienta
      • Podpora ze strany auditu
    • Přístup využívající dotazníky
    • Přístup využívající sebe-certifikace

    a.2    Audity třetích stran a audity smluv

    a.3    Auditní zakázky v oblasti jakosti

    a.4    Auditní zakázky v oblasti předinvestičních prověrek (due diligence)

    a.5    Auditní zakázky v oblasti bezpečnosti

    a.6    Auditní zakázky v oblasti ochrany důvěrných informací

    a.7    Auditní zakázky v oblasti výkonnosti (klíčové ukazatele výkonnosti - KPI)

    a.8    Auditní zakázky v provozní oblasti (účinnost a efektivnost)

    a.9    Auditní zakázky ve finanční oblasti

    • Auditní zakázky v oblasti souladu (compliance)
    • Poradenské zakázky

    c.1    Školení v oblasti vnitřní kontroly a řízení

    c.2    Mapování podnikatelských procesů

    c.3    Benchmarking

    c.4    Posouzení systémového vývoje

    c.5    Nastavení systémů sledování výkonnosti

    • Řízení jednotlivých zakázek (40–50%)
      • Plánování zakázek
        • Stanovení cílů/kritérií zakázky a finalizace rozsahu zakázky
        • Vytvoření plánu zakázky z hlediska zajištění identifikace klíčových rizik a z hlediska kontrolních a řídicích mechanismů
        • Provedení detailního rizikového ohodnocení každé auditované oblasti (prioritizace nebo hodnocení faktorů v oblasti rizik/řízení a kontroly)
        • Stanovení postupu zakázky a příprava pracovního programu zakázky
        • Určení úrovně personálního zabezpečení a zdrojů potřebných pro danou zakázku
        • Příprava harmonogramu auditních prací pro účinné využití času
      • Dohled nad zakázkou
        • Řízení / dohled nad jednotlivými zakázkami
        • Udržování užitečných vztahů, vytváření vazeb, a spolupráce s ostatními směrem k plnění společných cílů
        • Koordinace pracovních úkolů mezi členy auditního týmu v roli auditora odpovědného za projekt (auditor-in-charge)
        • Posouzení pracovní dokumentace
        • Vedení výstupní schůzky
        • Provedení hodnocení výkonnosti pracovníků účastnících se zakázky
      • Předávání výsledků zakázky
        • Zahájení úvodní komunikace s klienty zakázky
        • Předávání informací o průběžném postupu
        • Formulace doporučení, pokud je to vhodné
        • Příprava zprávy nebo jiného sdělení
        • Schválení zprávy
        • Určení příjemců zprávy
        • Získání stanoviska vedení k dané zprávě
        • Předání výsledků vhodným subjektům
      • Sledování výsledků zakázky
        • Identifikace vhodné metody pro sledování výsledků zakázky
        • Sledování výsledků zakázky a vhodný způsob následné kontroly prováděné interním auditem
        • Provedení následné kontroly a předání informací ohledně odpovědi vedení na doporučení interního auditu
        • Pravidelné předávání informací o záležitostech týkajících se auditu vyššímu vedení a orgánům společnosti
    • Rizika a kontrolní a řídicí mechanismy v oblasti podvodů (5–15%)
      • V průběhu plánování zakázky, zvážení možnosti rizika podvodu a identifikace běžných typů podvodů vyskytujících se v auditované oblasti
      • Určení, zda rizika v oblasti podvodu vyžadují zvláštní pozornost v průběhu provádění zakázky
      • Rozhodnutí, zda podezření ze spáchání podvodu vyžaduje provedení vyšetřování
      • Provedení procesní prověrky z hlediska zdokonalení kontrolních a řídicích mechanismů v oblasti prevence podvodů a doporučení změn
      • Provedení auditních testů pro detekci výskytu podvodu
      • Prosazování kultury obeznámenosti s oblastí podvodů a podpora předávání informací o odhalených podvodech
      • Provádění výslechů / postupy vyšetřování – Úroveň obeznámenosti (A)
      • Forenzní audity – Úroveň obeznámenosti (A)

    Část 3 – Znalosti Interního Auditu

    100 otázek | 2,0 hodiny (120 minut)

    Ověřovaná témata Části 3 nové zkoušky CIA zahrnují řízení a správu společnosti a podnikatelskou etiku; řízení rizik; organizační strukturu včetně podnikatelských procesů a rizik; komunikaci; principy řízení a vedení; informační technologie a kontinuitu podnikání; finanční řízení; a globální podnikatelské prostředí. Poznámka: Všechny položky obsažené v této části obsahu budou ověřovány na Úrovni obeznámenosti, pokud není níže uvedeno jinak.

    I. Řízení a správa společnosti / Podnikatelská etika (5–15%)

    • Principy řízení a správy společnosti / Organizace – Úroveň dokonalé znalosti (P)
    • Obezřetné postupy v sociální oblasti a v oblasti životního prostředí
    • Společenská odpovědnost firem (CSR)

    II. Řízení rizik (10–20%) – Úroveň dokonalé znalosti (P)

    • Metody řízení rizik
    • Využití rizikových rámců v organizacích

    III. Organizační struktura / Podnikatelské procesy a rizika (15–25%)

    • Dopad různých organizačních struktur na rizika / kontrolu a řízení
    • Struktura (např. centralizovaná / decentralizovaná)
    • Typické procesy vyskytující se v různých fázích podnikání (např. nákup, prodej, řízení znalostí, řízení dodavatelského řetězce)
    • Analýza podnikatelského procesu (např. analýza toků a řízení úzkých míst, teorie omezení)
    • Postupy a pojmy řízení zásob
    • Elektronický převod peněz (EFT) / Elektronická výměna dat (EDI) / E-obchod
    • Cykly vývoje podnikání
    • Rámec Mezinárodní organizace pro standardizaci (ISO)
    • Outsourcing podnikatelských procesů

    IV. Komunikace (5–10%)

    • Komunikace (např. proces, organizační dynamika, dopady využívání počítačů)
    • Vztahy se zainteresovanými subjekty

    V. Principy řízení / vedení (10–20%)

    • Strategické řízení
      • Globální analytické postupy
        • Odvětvová strukturální analýza
        • Analýza konkurence
        • Signály trhu
        • Vývoj odvětví
      • Odvětvová prostředí
        • Konkurenční strategie související s:
          • Fragmentovanými odvětvími
          • Vznikajícími odvětvími
          • Upadajícími odvětvími
        • Konkurenční boj v globálním odvětvovém prostředí
          • Zdroje / překážky
          • Vývoj globálních trhů
          • Strategické alternativy
          • Trendy ovlivňující konkurenční boj
    • Strategické rozhodování
      • Analýza integračních strategií
      • Zvýšení kapacity
      • Vstup do nového druhu podnikání
    • Prognózování
    • Řízení jakosti (např. TQM, Six Sigma)
    • Analýza podporující rozhodování (Decision analysis)
  • Organizační chování
    • Organizační teorie (struktury a uspořádání)
    • Organizační chování (např. motivace, dopad pracovní náplně, odměny, časové plány)
    • Skupinová dynamika (např. odlišnosti, fáze vývoje, odlišné zájmové skupiny uvnitř organizace, účinnost)
    • Znalost procesů v oblasti lidských zdrojů (např. řízení individuální výkonnosti, dohled (supervize), zajištění / nábor pracovníků, rozvoj pracovníků)
    • Dopady různých stylů vedení na rizika / řízení a kontrolu
    • Výkonnost (produktivita, účinnost, atd.)
  • Řídicí dovednosti / Styly vedení
    • Vést, inspirovat, radit a podporovat, budování vazby k firmě a podnikatelská orientace
    • Vytváření skupinových synergií pro splnění společných cílů
    • Budování týmu a hodnocení týmové výkonnosti
  • Řízení konfliktů
    • Řešení konfliktů (např. soupeření, spolupráce a kompromis)
    • Vyjednávací dovednosti
    • Řízení konfliktů
    • Vyjednávání s přidanou hodnotou
  • Řízení projektů / Řízení změn
    • Řízení změn
    • Metody řízení projektů

VI.    IT / Kontinuita podnikání (15–25%)

  • Bezpečnost
    • Fyzická / systémová bezpečnost (např. firewally, řízení přístupu)
    • Ochrana informací (např. viry, důvěrné informace)
    • Autentizace prostřednictvím aplikací
    • Šifrování
  • Vývoj aplikací
    • Aplikace vyvíjené a spravované koncovými uživateli
    • Řízení změn
    • Metodika vývoje systémů
    • Vývoj aplikací
    • Vývoj informačního systému
  • Systémová infrastruktura
    • Pracovní stanice
    • Databáze
    • Rámce pro řízení a správu IT (např. eSAC, COBIT)
    • Oblasti provozu IT (např. provoz datového centra)
    • Software pro celopodnikové plánování zdrojů (ERP) (např. SAP R / 3)
    • Přenos / připojení dat, hlasu a síťové komunikace (např. LAN, VAN a WAN)
    • Server
    • Licencování software
    • Sálové počítače (mainframe)
    • Operační systémy
    • Webová infrastruktura
  • Kontinuita podnikání
    • Příprava pohotovostních plánů pro oblast IT

VII. Finanční řízení (10–20%)

  • Finanční účetnictví a finance
    • Základní pojmy a související principy finančního účetnictví (např. výkazy, terminologie, vztahy)
    • Středně pokročilé pojmy finančního účetnictví (např. dluhopisy, pronájmy, penze, nehmotný majetek, výzkum a vývoj)
    • Pokročilé pojmy finančního účetnictví (např. konsolidace, spolupracující osoby, transakce v cizí měně)
    • Analýza finančních výkazů (např. poměrové ukazatele)
    • Druhy zadlužení a druhy vlastního jmění
    • Finanční nástroje (např. deriváty)
    • Řízení hotovosti (např. oddělení finančního řízení)
    • Modely oceňování
    • Oceňování podniků
    • Oceňování zásob
    • Kapitálové rozpočtování (např. hodnocení nákladů na kapitál)
    • Daňové systémy (např. daňové úlevy, daň z přidané hodnoty)
  • Manažerské účetnictví
    • Obecné pojmy
    • Kalkulace nákladů (např. založená na činnostech [ABC], standardní)
    • Pojmy v oblasti nákladů (např. úplné náklady, variabilní, fixní)
    • Související náklady
    • Analýza náklady-objem-zisk
    • Transferové ceny
    • Účetnictví odpovědnostních středisek
    • Provozní rozpočet

VIII. Globální podnikatelské prostředí (0–10%)

  • Ekonomické / finanční prostředí
    • Rozdíly mezi globálním, mnohonárodním, mezinárodním a multilokálním prostředím
    • Požadavky pro vstup na globální trhy
    • Vytvoření organizační adaptability
    • Řízení školení a rozvoje
  • Kulturní / politické prostředí
    • Vyvážení globálních a lokálních požadavků
    • Globální myšlení (osobnostní charakteristiky/schopnosti)
    • Zdroje a postupy určené pro řízení složitých problémů a rozporů
    • Řízení multikulturních týmů
  • Právo a ekonomie — obecné pojmy (např. smlouvy)
  • Dopad vládní legislativy a regulace na podnikání (např. legislativa v oblasti obchodu)


Podrobnější informace o obsahu zkoušky najdete zde: ZDE.
Informace o cvičných testech najdete zde: ZDE.